Mobile Connect

De Nederlandse telecomaanbieders KPN, Vodafone en T-Mobile introduceren Mobile Connect. Met de Mobile Connect diensten van de Nederlandse telecomaanbieders kunnen dienstverleners, zoals banken, webwinkels en sociale media, eenvoudig gegevens van hun gebruikers verifiëren. En gebruikers kunnen gemakkelijk en veilig inloggen, gewoon met hun mobiele telefoon.

Op websites en apps log je meestal in met een gebruikersnaam en wachtwoord. Dit is niet altijd veilig. Veel mensen hergebruiken hun wachtwoorden en wachtwoorden kunnen achterhaald worden, bijvoorbeeld door phishing of via een datalek. Daarom voegen sommige organisaties een extra verificatiestap toe, zoals een eenmalige SMS-code. Dit maakt het inloggen veiliger, maar is wel wat omslachtiger. Ook weten criminelen deze code soms te onderscheppen.

De Mobile Connect diensten van de Nederlandse telecomaanbieders bieden een gebruiksvriendelijke en veilige oplossing.

NL EN

Een wereldwijde standaard

Mobile Connect is een wereldwijde standaard ontwikkeld door de GSMA, een internationaal samenwerkingsverband van mobiele netwerkaanbieders. De GSMA heeft Mobile Connect ontwikkeld om mobiele gebruikers op een eenvoudige en veilige wijze gevoelige informatie te laten delen en online transacties uit te voeren. Mobile Connect is inmiddels beschikbaar in meer dan 30 landen en kent wereldwijd al meer dan 473 miljoen gebruikers.

Samenwerken aan een veiliger internet

Nederlandse telecomaanbieders, waaronder KPN, Vodafone en T-Mobile, vinden het belangrijk dat consumenten op een veilige manier gebruik kunnen maken van het internet. Daarom werken ze binnen Vereniging COIN samen aan de bestrijding van online fraude en de introductie van dienstverlening die consumenten beschermt tegen online fraude en cybercriminaliteit.

Binnen Vereniging COIN maken telecomaanbieders afspraken om de Mobile Connect diensten op een goede manier te laten werken in Nederland. Denk hierbij aan standaardisatieafspraken over het Mobile Connect ecosysteem, de gemeenschappelijke processen en de technische interfaces. Hierdoor werken de Mobile Connect diensten op één en dezelfde wijze, ongeacht bij welke aanbieder je zit.

Het Mobile Connect portfolio

Op dit moment zijn er drie Mobile Connect diensten beschikbaar op de Nederlandse markt: Number Verify, Account Takeover Protection en Match. Deze diensten dragen ieder op een eigen wijze bij aan het beveiligen van online transacties. Dienstverleners kunnen deze diensten apart of in combinatie toepassen. Om van deze diensten gebruik te kunnen maken, zijn privacy voorwaarden van toepassing.

Number Verify

De dienst Number Verify stelt dienstverleners in staat te controleren of een gebruiker toegang heeft tot het mobiele telefoonnummer wat hij heeft opgegeven. Hiertoe controleert de mobiele aanbieder of het mobiele telefoonnummer toebehoort aan die gebruiker. Een dienstverlener kan hiermee op een eenvoudige en gebruiksvriendelijke wijze de identiteit van een gebruiker controleren. En de gebruiker logt simpelweg in met zijn eigen mobiele telefoon.

Dienstverleners kunnen Number Verify ook inzetten als een gebruiksvriendelijke extra verificatiestap bij de identificatie van een gebruiker of bij het valideren van online transacties, bijvoorbeeld ter vervanging van een eenmalige SMS-code.

Account Takeover Protection

Met de dienst Account Takeover Protection kan een dienstverlener controleren of de SIM-kaart van een gebruiker recent is verwisseld. Hiermee is deze dienst zeer geschikt voor het tegengaan van identiteitsfraude op basis van het mobiele telefoonnummer, ofwel SIM-swap fraude. Met behulp van deze dienst kan een eenmalige SMS-code ter verificatie op een veilige manier in worden gezet.

Match

De dienst Match stelt dienstverleners in staat om gegevens van een gebruiker, zoals naam, adres en geboortedatum te verifiëren. Deze verificatie vindt plaats op basis van de gegevens van diezelfde gebruiker bij de telecomaanbieder. Een dienstverlener kan hiermee de identiteit van een gebruiker verifiëren en fraude tegengaan.

Match is een privacyvriendelijke oplossing. De gegevens worden eerst versleuteld en alleen de versleutelde gegevens worden met elkaar vergelijken. Dit leidt tot een positieve of negatieve ‘match’. Op deze manier worden er geen persoonsgegevens uitgewisseld.

Gemeenschappelijke infrastructuur

Een centraal component in het Mobile Connect ecosysteem is de COIN Mobile Connect Discovery Service. De COIN Mobile Connect Discovery Service verwijst een dienstverlener op basis van het telefoonnummer naar de juiste telecomaanbieder. De telecomaanbieder voert vervolgens het authenticatieverzoek uit. De COIN Mobile Connect Discovery Service is een integraal onderdeel van de Nederlandse Mobile Connect dienstverlening.

Een privacyvriendelijke oplossing

Mobile Connect is een privacyvriendelijke oplossing en de gebruiker houdt altijd controle over zijn gegevens en met wie deze worden gedeeld. Ook maakt Mobile Connect gebruik van technische oplossingen om de privacy van de gebruiker te beschermen. Persoonsgegevens worden versleuteld en alleen gedeeld wanneer dit echt nodig is.

Meer informatie?

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de deelnemende aanbieders: KPN, Vodafone en T-Mobile.