Identity Management
In de digitale wereld is het voor dienstverleners, zoals overheden, banken en webwinkels, van groot belang om te weten met welke partij of individu zaken wordt gedaan. Dit om fraude te voorkomen. Aan de andere kant willen eindgebruikers zich op een veilige en betrouwbare manier kunnen identificeren op het internet. Telecomaanbieders kunnen helpen om de identiteit van een gebruiker op een veilige manier vast te stellen.
Hoe werkt het?
COIN ontwikkelt samen met telecomaanbieders en andere stakeholders, zoals de overheden en banken, producten en diensten op het gebied van Identity Management voor de Nederlandse markt. De specificaties van deze diensten worden vastgelegd in een COIN-standaard en zijn toegankelijk voor COIN-leden. Op basis hiervan kunnen COIN-leden Identity Management diensten aanbieden op de Nederlandse markt. Dienstverleners kunnen hiermee online transacties beter beveiligen en eindgebruikers kunnen zich op een veilige en betrouwbare wijze identificeren.
Mobile Connect
Een voorbeeld van zo'n Identity Management dienst is Mobile Connect. Met Mobile Connect kunnen dienstverleners de identiteit van mobiele gebruikers verifiëren en kunnen hiermee hun online kanalen beter beveiligen. Gebruikers kunnen zich op basis van Mobile Connect op een eenvoudige en veilige wijze authenticeren en online transacties uitvoeren. De standaardisatie van Mobile Connect voor de Nederlandse markt vindt plaats binnen COIN.
Meer informatie over Mobile Connect vind je hier.
Gemeenschappelijke technische infrastructuur
Het is mogelijk dat er gezamenlijke technische componenten nodig zijn. Zo heeft COIN voor Mobile Connect een Mobile Connect Discovery Service ontwikkeld. Deze Discovery Service verwijst dienstverleners voor een authenticatieverzoek naar de juiste mobiele aanbieder.
Meer informatie
Wilt u meer informatie over deze dienst? Neem dan contact op met COIN via tel: +31(0)182 690074.